|
|
امروز: يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۱:۴۳
کد خبر: ۶۶۴۵۷
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۸
«عباس قائد رحمت»، سخنگوی کمیسیون اجتماعی و از اعضای مرکزی فراکسیون رهروان ولایت اما در گفت‌وگو با «ایران» تصریح کرد که مخالفان اگر هم چنین برنامه‌ای در دستور کار داشته باشند، نمی‌توانند مجلس را از رسمیت بیندازند.
رئیس کمیسیون امنیت ملی: گزارش مخالفان از «برجام»، ضربه بدی به کشور زد شوهانی، حیدرپور و سبحانی‌نیا 3 عضو کمیسیون امنیت ملی به «ایران» گفتند: کار تصویب «برجام» تقریباً تمام است شماری از نمایندگان در گفت وگو با خبرنگار ما تهدید به آبستراکسیون (از حد نصاب انداختن مجلس) را غیرواقعی خواندند سیروس ناصری: تأخیر کمیسیون برجام تاکنون 3 میلیارد دلار برای کشور ضرر داشته است نقدهای صریح دیپلمات ارشد بر عملکرد صدا و سیما و کمیسیون «برجام»

نقدهای صریح دیپلمات ارشد بر عملکرد صدا و سیما و کمیسیون «برجام»

همصدا با اکثریت مجلس و مسئولان اجرایی، برخی کارشناسان این حوزه هم ضررهای تأخیر در اجرای برجام را به مخالفان گوشزد کرده‌اند. سیروس ناصری، دیپلمات سابق و کارشناس مسائل هسته‌ای چهارشنبه شب در برنامه تلویزیونی «ثریا» و در مناظره با بیژن پیروز، رئیس مرکز مطالعات بین‌الملل دانشگاه تهران، تأکید کرد که تأخیر کمیسیون برجام  تاکنون 3 میلیارد دلار برای کشور ضرر داشته است.  به گزارش «خبرآنلاین»، ناصری گفت: «طبق توافق برجام روابط تجاری و اقتصادی با ایران به صورت عادی درخواهد آمد و اگر آنها نیز تخلف کنند، ما در روابط‌مان با آژانس و دیگر طرف‌ها تجدید نظر خواهیم کرد.» سخنگوی تیم هسته‌ای دولت اصلاحات گفت: «بالاخره طرف‌های مقابل واقعی و غیر واقعی از برنامه هسته‌ای ایران می‌ترسند و می‌دانند اگر کاری برخلاف برجام کنند، ما تجدید نظر می‌کنیم و به عقب برمی‌گردیم و شرایط مبهم خواهد شد و آنان نیز به علت ترس‌شان، علاقه‌ای به وجود شرایط ابهام ندارند.»

ناصری در ادامه از برنامه‌های صدا و سیما در مورد توافق هسته‌ای انتقاد کرد و گفت: «باید اسم برنامه ثریا را بگذارید مریخ و سنگلاخ، کار شما سیاه‌نمایی و امیدزدایی است.» به گفته وی، «صدا و سیما با پول مردم برخلاف مردم عمل می‌کند.» گفتنی است مجموع مستندهای چندگانه در انتقاد از مذاکرات و توافق هسته‌ای که محور آن اظهار نظرهای چهره‌های مخالف دولت و نزدیک به تیم مذاکره کننده قبلی بود، به همت همین برنامه تهیه و پخش شده است. در برنامه چهارشنبه شب هم همین رویکرد در برنامه دنبال شد به نحوی که طرح سؤال نظرسنجی و «‌پلی‌بک‌ها» که تماماً در گفت‌وگو با مخالفان برجام انجام شده بود، نیز با انتقاد شدید سیروس ناصری روبه‌رو شد.
ناصری در بخش دیگری از سخنان خود درباره امریکا افزود: «دندان‌های این گرگ در این سال‌ها کشیده و امریکا به میش تبدیل و اکنون در باتلاق یمن، سوریه، عراق، لبنان و مناطق دیگر گرفتار شده است. امریکا اسمش استکبار اما عقلش کوتاه است بنابراین نباید اینقدر بزرگش کنید.» به گفته این دیپلمات سابق، «اکنون قدرت ایران و مقاومت مردم بیشتر شده چرا که ملت ایران سال‌های زیادی با وجود اینکه برخی اقدامات باعث هزینه‌های زیادی برای کشور شد، مقاومت کردند و شانه خالی نکردند.»

بیژن پیروز، رئیس مرکز مطالعات بین‌الملل دانشگاه تهران هم در سخنانی گفت: «آنچه از رسانه‌ها مشهود است، این است که دشمنی امریکا در زمان برجام کاهش نیافته بلکه بیشتر نیز شده است. اگر آنان قبلاً ماهی یک بار تهدید نظامی می‌کردند، اکنون به هفته‌ای یک بار رسیده است.» وی افزود: اگر چند ماه از زمان برجام سپری شود و ما به تعهدات‌مان عمل کنیم اما آنان عمل نکنند، چه کاری می‌توانیم انجام دهیم؟ تهدیدها علیه ما همچنان ادامه دارد بنابراین برای زندگی در شرایط صلح باید همیشه آماده جنگ باشیم.»

گفتنی است پیش از این علی اکبر ترکان، مشاور رئیس جمهوری نیز تأکید کرده بود که کشور از اجرایی‌ نشدن برجام روزانه 100 میلیون دلار ضرر می‌کند. ترکان افزوده بود:  وقتی ٢٩٠ نماینده مجلس این موضوع را بدانند که کشور برای جهش و حرکت اقتصادی نیازمند برداشته‌شدن تحریم‌هاست، قطعاً خواهان هر چه زود‌تر اجرایی‌شدن برجام به عنوان یک تعهد بین‌المللی خواهند بود.

من قبلاً هشدار داده بودم جریانی خاص و نوعی تفکر می‌خواهد برجام را با حاشیه‌های جناحی روبه‌رو کند. امروز با حاشیه‌هایی که چند روز  گذشته در مجلس ایجاد و گزارش یکسویه‌ای که ارائه شد، حرف من در مصاحبه‌هایم ثابت شد. قطعاً نمایندگان مجلس این حق را دارند درباره اجرایی‌ شدن برجام تصمیم بگیرند، اما باید به این سؤال پاسخ داد که چرا عده‌ای خاص و جریانی مشخص به دنبال به‌ تعویق‌ انداختن برجام هستند. آیا وضعیت اقتصادی کشور برای این افراد مهم نیست؟ توافقنامه برجام با نظارت بزرگان کشور به دست آمده است. چرا عده‌ای امروز به بهانه بررسی برجام می‌خواهند نگرش یکسویه خود را به کل مجلس تعمیم دهند و اجرایی‌ شدن برجام را به تعویق بیندازند؟ اقتصاد ایران هر روز ضرر میلیاردی می‌کند، انتظار می‌رود نمایندگان محترم مجلس نهم تحت تأثیر حاشیه‌سازی‌های جناحی عده‌ای در خارج و داخل مجلس قرار نگیرند.

توافق هسته‌ای بین ایران و 1+5 در آخرین مرحله برای اجرایی شدن، به ایستگاه بهارستان رسیده و مخالفان آن نیز واپسین تلاش‌ها را در آخرین روزها به کار می‌برند تا در مسیر اجرایی شدن آن مانع‌تراشی کنند.  اهمیت تسریع در تعیین تکلیف برجام که مورد تأکید برخی مراجع تقلید هم قرار گرفته، هیأت رئیسه مجلس را بر آن داشت تا هفته سرکشی به حوزه‌های انتخابیه را لغو کند. بر این اساس نمایندگان فردا در بهارستان گرد هم می‌آیند تا درخصوص طرح یک فوریتی «اقدام متناظر ایران در اجرای برجام» تصمیم بگیرند.

در این میان البته حرف و حدیث‌ها و زمزمه‌هایی نیز شنیده شده مبنی بر اینکه مخالفان در فکر استفاده از آخرین تیر ترکش خود یعنی «از نصاب انداختن» مجلس یا «آبستراکسیون» هستند. البته تا روز گذشته هیچ اظهار نظر رسمی از سوی مخالفان که تأییدکننده این مطلب باشد، منتشر نشده و «احمد آریایی‌نژاد» از نمایندگان مخالف دولت و برجام نیز به «ایران» گفت که از چنین تصمیمی خبر ندارد. او افزود: «من از چهارشنبه در حوزه انتخابیه هستم و در این فاصله کسی از دوستان هم با من تماسی در این باره نداشته است.» نماینده ملایر در مجلس البته یادآوری کرد که به طرح نمایندگان رأی منفی خواهد داد چون آن را به ضرر منافع ملت می‌داند.

«عباس قائد رحمت»، سخنگوی کمیسیون اجتماعی و از اعضای مرکزی فراکسیون رهروان ولایت اما در گفت‌وگو با «ایران» تصریح کرد که مخالفان اگر هم چنین برنامه‌ای در دستور کار داشته باشند، نمی‌توانند مجلس را از رسمیت بیندازند.

او یادآوری می‌کند که دوسوم آرا برای تصویب دو فوریت یک طرح، با دوسوم مجموع نمایندگان برای رسمیت یافتن مجلس متفاوت است و نباید تصور کرد چون دو فوریت طرحی در بهارستان تصویب نشده پس می‌توان مجلس را هم از رسمیت انداخت. نماینده دورود و ازنا در مجلس، تأکید کرد: «من بحث آبستراکسیون را خیلی جدی نمی‌گیرم چون حضور نیافتن در جلسات به قصد به تعطیلی کشاندن آن کار درستی نیست و ما تکلیف داریم که در مجلس حضور پیدا کنیم.» او به مخالفان یادآور شد که تهیه طرح بر اساس پیشنهاد کمیسیون برجام بوده که مسیر قانونی خود را طی کرده و تعیین تکلیف آن مهم‌ترین مسأله امروز کشور است. به گفته این عضو کمیسیون اجتماعی، تأخیر در اجرای برجام به نفع ما نیست و نمایندگان مجلس به این مهم اذعان دارند. 

حیدرپور: طرح «برجام» قطعاً تصویب می‌شود

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم در واکنش به احتمال آبستراکسیون ازسوی نمایندگان پایداری و شکستن نصاب جلسه علنی مجلس برای جلوگیری از تصویب طرح برجام، تأکید کرد: «اینکه اقلیتی در مجلس بخواهند با آبستراکسیون و ترک مجلس، نظرشان را به کرسی بنشانند به‌ هیچ‌عنوان درست نیست و اگر این کار انجام بشود، در حکم حرمت‌شکنی مجلس خواهد بود و می‌توان از آن به‌عنوان زشت‌ترین و بد‌ترین کار در مجلس یاد کرد که امیدواریم چنین اتفاقی نیفتد.» عوض حیدرپور با اشاره به جلسه فردای مجلس، به ایلنا گفت: «قطعاً کلیات این طرح در صحن علنی به تصویب خواهد رسید.» نماینده شهررضا در مجلس در انتقاد از گزارش کمیسیون برجام هم افزود: «وظیفه‌ای که به کمیسیون ویژه محول شده‌ بود، بررسی برجام، ‌تهیه گزارش و نهایتاً ارائه آن به صحن بود و این کمیسیون نه قرار بود پیشنهاد عملیاتی بدهد و نه اینکه در رد یا تأیید برجام نظری اظهار کند. برخورد آقای زاکانی رئیس کمیسیون ویژه با اعضا و ادبیاتی که به کار برد، نشان داد این دوستان علاوه بر اینکه سعی در اعمال نظرات جناحی و سلیقه‌های شخصی‌شان در بررسی برجام دارند، ظرفیت اینکه در تراز مجلس شورای اسلامی، رئیس کمیسیون باشند را ندارند.»

شوهانی: کار تصویب «برجام» تقریباً تمام است

احمد شوهانی، دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی هم با اشاره به تلاش‌های تندروها در جلسه هفته گذشته این کمیسیون برای اعمال فشار و تغییر طرح نمایندگان، گفت: «خواسته آنها با نظر جمعی اعضای کمیسیون امنیت ملی محقق نشد. البته ممکن است نمایندگان مخالف پیشنهادهایی را که در کمیسیون مطرح کرده و رأی نیاورد روز یکشنبه به صحن بیاورند و ممکن است برای آن روز برنامه‌ای را از قبل تدارک ببینند تا طرح تصویب نشود کما اینکه در جلسه کمیسیون هم گفتند پیشنهادهای‌مان را به صحن می‌بریم.» نماینده ایلام در مجلس به خبرآنلاین افزود: «تقریباً کار تصویب برجام در مجلس در حال نهایی شدن است و مشکل خاصی نداریم، اینکه طرح در کمیسیون امنیت ملی با قاطعیت تصویب شد خیلی خوب است چون در روز بررسی طرح در صحن نظر کمیسیون تخصصی است که اهمیت دارد و می‌تواند روی رأی نمایندگان  تأثیر بگذارد.»

سبحانی‌نیا: باید بهانه از طرف مقابل گرفته شود

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم با تأکید بر لزوم اجرای سریع برجام گفت:‌ «باید هر چه سریع‌تر در مورد اجرای برجام تصمیم‌گیری و بهانه از طرف مقابل گرفته شود؛ چراکه این مسأله فضای همکاری‌های بین‌المللی را برای ایران تقویت می‌کند.» حسین سبحانی‌نیا در گفت‌وگو با ایسنا تأکید کرد: «اقدام بموقع و بجا کار مهمی است و ما نباید بیش از این تصمیم را به تأخیر بیندازیم. باید برنامه اقدام مشترک از سوی ایران هر چه سریع‌تر از این فضا خارج شود و توجه داشته باشیم تقابل سیاسی به نفع کشور نیست و این کار نباید موجب اختلاف و دوگانگی در کشور و جامعه شود و با ادامه این روند اختلاف بیشتری در جامعه ایجاد می‌شود.»
نماینده نیشابور در مجلس با اشاره به طرح یک فوریتی اقدام متناظر ایران در اجرای برجام گفت: «با وجود برخی تبلیغات حاصل این طرح مذاکره مجدد با 1+5 و تغییر در توافق نیست و براساس آن به دولت اجازه داده می‌شود برجام را اجرا کند و در خلال اجرا 9 ملاحظه را متناظر با اقدام طرف مقابل داشته باشد و در صورت تخلف طرف‌های مقابل از اجرای درست، جمهوری اسلامی حق توقف اجرای بخش یا کل برجام را داشته باشد.»

منبع: ایران

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین